Навчальні цілі: знати і розуміти поняття «більшість», «меншини», «дискримінація», «позитивна дискримінація», визначати види меншин, розуміти точки зору жертв дискримінації, оцінювати поняття рівності, рівноправності і різноманітності, реагувати на ситуації, пов’язані з дискримінацією.
Завдання: розкривати розбіжності і подібності між людьми, обговорювати наслідки розбіжностей, відчуття дискримінації.
Ресурси: листи паперу, ручки для індивідуальної роботи, картки.
Методи: групова робота, робота в малих групах, рольова гра, індивідуальна робота
Жила собі літня жінка, у якої було два великих глечики. Вона носила в них воду на коромислі. Один глечик був з тріщиною, а другий — бездоганним і завжди наповнювався водою по вінця. Наприкінці довгого шляху від ріки до будинку в глечику з тріщиною завжди залишалася половина набраної води. Упродовж двох років стара жінка щодня приносила додому тільки півтора глечика води.
Істина завжди на стороні меншості, і меншість завжди сильніша від більшості, бо, як правило, меншість складається з тих, хто має певну думку, тоді як сила більшості ілюзорна, оскільки її формує натовп, що не має ніякої думки, — і тому наступної миті (як тільки стає зрозуміло, що меншість сильніша) вона приймає думку меншості, яка тепер уже є більшістю, тобто стає різноманітним збіговиськом, отримавши для себе весь кортеж і чисельність, у той час, коли істина знову в новій меншості.
Серен К'єркеґор, данський філософ
Померти – значить приєднатися до більшості.
Петроній Гай
Хід заняття
Вступ
Притча про глечикиЖила собі літня жінка, у якої було два великих глечики. Вона носила в них воду на коромислі. Один глечик був з тріщиною, а другий — бездоганним і завжди наповнювався водою по вінця. Наприкінці довгого шляху від ріки до будинку в глечику з тріщиною завжди залишалася половина набраної води. Упродовж двох років стара жінка щодня приносила додому тільки півтора глечика води.
Бездоганно цілий глечик страшенно гордився своєю роботою, а бідний його товариш із тріщиною соромився свого ґанджу й був геть-чисто засмученим, що може виконувати тільки половину своєї роботи.
Нарешті, не стримавшись, глечик звернувся до старої жінки:
— Мені соромно через мою тріщину, з якої завжди біжить вода.
Стара жінка усміхнулася:
— Ти помітив, що на твоєму боці доріжки ростуть квіти, а на другому боці — ні? Я посіяла там насіння, бо знала про твій недолік. Ти поливаєш їх щодня, коли ми йдемо додому, а я потім прикрашаю цими дивовижними квітами оселю. Якби ти не був таким, який ти є, то й краси цієї не було б, вона не робила б честі нашому дому [4, с.214].
У кожного з нас є свої особливості (тріщини), які мають робити наше життя гідним, а нас – унікальними. Загальна декларація прав людини у ст. 1 проголошує: «Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах. Вони наділені розумом і совістю і повинні діяти у відношенні один до одного в дусі братерства.» [1].
Завдання:
- визначити і класифікувати поняття «більшість» та «меншини»;
- запропонувати як уникнути дискримінації;
- вказати шляхи досягнення рівноправності між більшістю і меншинами.
Рухавка «Компасіто», [3, с.51], гра «Музичні крісла».
Основна частина
Крок 1
«Це погано – бути дискримінованим більшістю, але ще гірше–бути дискримінованим меншістю.» (Лорд Нектон)
- робота над поняттями: «більшість», «меншини», «дискримінація», «позитивна дискримінація», «агеїзм», «види меншин».
- поділ на групи (метод «Пори року»)
- створення емблем меншин: перша група – расової меншини, друга група – вікової, третя –гендерної, четверта група – за вадами здоров’я.
- захист емблем з можливими прогнозами дискримінації.
«Толерантність–це визнання власної недосконалості» (А.де Рівароль)
Рольова гра «Зроби крок вперед» [3, с.217].
Рухавка «Три кола» [3, с.52].
Крок 3
Розбіжності та подібності. Я – рівноправний. Я – інший. [2, с.45].
Ми створені за образом і подобою Божою, отже, ми – рівні.
Підсумок
Прийом «Випускаємо голуба» [3, с.52].
Обмін думками учасників заняття.
Заключне слово.
Протягом життя людина може перетинатися з різними меншинами, а може потрапляти як у категорії більшості, так і меншості. Тому важливо пам’ятати, що ми різні, але рівні, наші недоліки – це продовження наших достоїнств. Треба зовсім небагато духовної роботи над собою, щоб стати терпимим і сприймати кожного таким, яким він є. Ми громадяни одного світу. Ми рівні. Світ у наших руках. Всесвіт один і той же для всіх. Мудрі слова були колись сказані Сенекою: «Я пишаюся не тим, що я громадянин Риму, а тим, що я громадянин світу». Ми є унікальними й неповторними. Ми – часточка загального. Ми – рівні.Література
- Загальна декларація прав людини, 1948 – zakon.rada.gov.ua/go/995_015
- «Живемо в демократії» ОДГ/ОПЛ Том ІІІ. – С. 45-48.
- Компасито. Пособие по обучению детей правам человека, 2008. - С. 51, 52, 217.
- Літковська О.В. 100 притч для тих, хто вчить і тих, хто вчиться. – К.: Шк. світ, 2012. – С. 214.
Немає коментарів:
Дописати коментар