1.3.20

Урок - Всі різні, всі рівноправні.


«Я не згоден з тим,що ви говорите, але пожертвую своїм життям захищаючи ваше право висловлювати власну думку».
Вольтер

Мета:

  • Поглиблювати розуміння учнями поняття «рівність», «рівноправність», «толерантність»;
  • Формувати повагу і визнання до себе та інших людей до їхньої культури;
  • Розвивати адекватну самооцінку,вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію;
  • Виховувати спостережливість, уважність до інших людей.
Основні базові( вивідні) ідеї:
  • неприпустимість порушення прав людей за національною, релігійною та культурною ознакою;
  • те що інші відрізняються від вас, не є показником вашої переваги;
  • толерантне ставлення до інших – основа для порозуміння та співробітництва.
Форма проведення: урок – гра з елементами проблемного уроку (робота груп, групова дискусія).
Місце проведення: класна кімната.
Обладнання: листи паперу, ручки для індивідуальної роботи, додатки зі збірника «Компасито».

Хід уроку.


Вступне слово вчителя.


З уроків історії, правознавства, громадянської освіти та інших предметів ви побачили, що на жаль, протиріччя, сутички, конфлікти та війни супроводжують людство з перших кроків його існування. За 50 віків, за підрахунками вчених, відбулося приблизно 14500 воєн . За всю історію людство мало лише 300 «мирних років». Якщо весь час існування людства прийняти за добу (24 години),то ці мирні роки складатимуть у ній лише 6,5 секунди. Людство витратило на конфлікти величезні кошти і заплатило мільйонами життів за свої інтереси, помилки та прорахунки. Люди навчились поділяти війни та конфлікти на «справедливі», «несправедливі», «вітчизняні», «релігійні», «гібридні». Війни та конфлікти велися за ринки збуту, за джерела сировини, за контроль над торгівельними шляхами, за чужі території, за звільнення від іноземного гноблення, за владу. Особливу групу серед них займають війни і конфлікти за ідеологічними мотивами, інколи вони викликалися почуттями власної переваги, впевненістю у власній правоті, нетерпимістю до звичаїв, традицій і переконань інших народів, релігійних груп тощо.

Ми з вами всі різні – за своїми поглядами, інтересами, соціальним походженням, національністю, захопленнями, смаками. В Загальній Декларації прав людини в ст.1 сказано: «Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах. Вони наділені розумом і совістю і повинні діяти у відношенні один до одного в дусі братерства» [1]. У Витязі із Конвенції про права дитини в ст.8 сказано «Держави – учасниці зобов`язані поважати право дитини на збереження індивідуальності» [2].

Постановка задач


Чи варто вирішувати конфлікти силою? Чи можна іншим «нав`язувати» свої погляди? Для зняття напруги в класі перед початком обговорення варто застосувати гру «Я то же...» [3, с.51].

Основна частина

Завдання 1.

Уявіть, що літній відпочинок ви проводите в міжнародному літньому таборі. (Варто звернутись до завд.1 «Всемирный летний лагерь»). [3, с.76-79].
Після того, як гра закінчиться, учні формують коло для дискусії. Вони обговорюють такі питання:
  • Чи важко було вибрати сусідів по палатці? Чому «так» чи чому «ні»?
  • Чи вважає хтось із групи, що не має нічого спільного з іншими?
  • Якими є відчуття бути частиною великої групи?
  • Як почуваєшся, якщо ти самотній?
За не сприйняттям права іншої людини на відмінність, на власну точку зору лежать три причини:
  • по-перше, страх всього невідомого, бо невідоме може ховати в собі загрозу;
  • по-друге, впевненість у своїй правоті;
  • по-третє, обмеженість наших знань.
Діти по колу продовжують речення: «У ставленні до інших завжди будь…».

Розминка


А тепер учням пропонується маленький відпочинок. Для підвищення концентрації уваги учнів можна використати вправи («Упражнения для разминки») [3, с.51].

Завдання 2.
Формування груп для роботи.

Учням пропонується розділитися на групи по 2- 3 учня за власними вподобаннями. Потім кожній групі вчитель роздає картку на якій з іншого боку є малюнок, за першою половинкою малюнку діти мають знайти другу половинку своєї команди і поєднатися з нею для подальшої гри. Таким чином утворюються групи приблизно рівні за складом. В цих групах кожному учневі досить комфортно - з одного боку він знаходиться з друзями, але поруч з тим в одній групі поєднались діти з різних мікрогруп, які в повсякденному житті можуть мало спілкуватися один з одним.

Учні отримують карточки з висловлюваннями, обговорюють в групі, а потім в загальному колі. Висловлюють свою точку зору відносно прочитаного.

1. “Зрозумійте, що єдиною причиною того, що ви не змія, наприклад, є тільки те, що ваші батько та мати не були зміями. А причиною того, що ви не народилися в індійській родині … Тому ви, зі всіма своїми особливостями, навряд чи заслуговуєте особливої поваги, і навряд чи люди, що притримуються інших поглядів на життя не праві і заслуговують на презирство. Кожна людина права по своєму”
Дейл Карнегі
2. “Дурниці – це поняття, що залежать від точки зору. Те, що одному здається дурницею або нісенітницею, для другого може мати важливе значення.”
Корнілус
3. “Ваша думка для мене глибоко ворожа, але за Ваше право її висловити я готовий віддати своє життя.”
Вольтер

На побутовому рівні нетерпимість має форму категоричних тверджень, але кожна людина має бути неповторною, це не є причиною для не поваги чи образ по відношенню до неї.

Завдання 3.

Пригадаємо приклади з історії, коли на рівні міжнародних, міждержавних та міжрегіональних відносин право на свою винятковість та перевагу відстоювали за допомогою сили.
Аргументи:
  • більш висока і давня культура;
  • терпіли більше несправедливості та образ;
  • їх представники переважають інших своїми якостями, характером, здібностями.
Як ви думаєте, чи виправдовує це почуття винятковості та переваги?

Підведення підсумків

Для завершення уроку можна використати прийоми «Бросание м’яча», «Доска объявлений» [3, с.52].

Учні складають алгоритм за ключовими словами «злагода», «щасливий», «щирий», «неповторний», «особливий», «стереотип», «всі різні», «висновки», «вчинки». Свої думки обговорюють та записують на великих аркушах. Представники від групи презентують свої погляди.

Заключне слово вчителя 
 У всіх людей одна спільна мета – жити в добрі та злагоді, зробити життя на Землі кращим. Пам’ятайте про це. Якщо ти успішний - допоможи іншому, якщо ти щасливий - зроби щасливим когось поруч, будь щирим у своїх діях.

Не поспішай роботи висновки про іншу людину не знаючи її, не можна ображати людей, навіть, якщо тобі здається, що на це є причини, бо рани від образ залишаються глибоко у серці. Придивляйтеся до людей уважніше, кожен з нас неповторний і особливий. Вмійте роздивитися найкраще у тих людях, які знаходяться поруч з вами.

Якщо людина вирізняється з поміж інших, якщо вона не схожа на вас або більшість тих кого ви знаєте - це не значить що вона погана. Будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні. Навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що нам не подобається.

Не можна судити про інших людей за стереотипами. Роби висновки про людину тільки за її вчинками.

Домашнє завдання:

Знайти приклади з історії, літератури коли герої або історичні постаті були «іншими», але стали відомими, успішними, багатими і т.д.

Література:

  1. Загальна Декларація прав людини, 1948 - Режим доступу до журн.: http:// www. zakon. rada.gov.ua/go/995 -015.
  2. Конвенція про права дитини, 1989 - Режим доступу до журн.: http:// www.zakon. rada.gov.ua/go/995 -015.
  3. Н.Флауерс «Компасито». Пособие по обучению детей правам человека, - Рада Європи, 2008. - С.51, С.52, С.76-79.

Немає коментарів:

Дописати коментар